.

مهندس علی کریمی آنچه: حذف نظام مهندسی ساختمان از فرایند ساخت‌وساز، تبعات جانی و مالی به همراه دارد/لزوم تعریف صلاحیت تخریب در ساختمان‌سازی

1402/5/17 سه‌شنبه

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با بیان اینکه «تمام تخریب ساختمان‌ها در تهران غیراصولی انجام می‌شود» گفت: برای تخریب ساختمان‌های غیرمجاز در خلازیر از نظام مهندسی دعوت نشده بود.

علی کریمی‌آنچه با تسلیت درگذشت تعدادی از هم‌وطنان عزیز در زمان تخریب ساختمان‌های بدون پروانه، اظهار کرد: اتفاقی که روی داده این است یک سری ساختمان بدون اخذ پروانه در خلازیر ساخته شده است.

وی ادامه داد:‌ بعد از این‌که نهادهای قانونی دستور تخریب، جمع‌آوری و قلع‌وقمع را دادند، در زمان تخریب این اتفاق روی داد و ساختمان‌هایی که غیراصولی در حال ساخت بود به‌صورت غیراصولی تخریب شدند و این فاجعه منجر به فوت تعدادی از هم‌وطنان شد.

وی افزود: وقتی نهادهای متخصص در این کار، مانند سازمان نظام مهندسی ساختمان در بخش طراحی، نظارت، اجرا حذف می‌شوند و به هر دلیلی نادیده انگاشته می‌شوند. در چنین شرایطی برخی شهروندان بدون اخذ مجوز شهرداری و بدون نظارت اقدام به ساخت‌وساز می‌کنند که نتیجه آن همین می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران یادآور شد: شبیه همین اتفاق در پروژه متروپل آبادان روی داد. این پروژه نتیجه حذف سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و مهندسان دارای پروانه در نظارت و اجرا بود.

کریمی‌آنچه تاکید کرد: حذف نظام مهندسی ساختمان در فرایند ساخت‌وساز تبعات جانی و مالی به همراه دارد. علاوه بر این، عمر ساختمان‌ها را کاهش می‌دهد. اتفاق بدتر این است که تخریب غیراصولی به چنین اتفاقات دامن می‌زند.

وی بیان کرد: تخریب ساختمان یک دانش است. در زمینه تخریب در دنیا آکادمی و کارگاه‌هایی وجود دارد و در ایران نیز ما آمادگی داریم برای تخریب ساختمان‌ها به شهرداری و وزارت راه و شهرسازی کمک کنیم. همین الان با وجود این‌که در برخی شهرها از سامانه‌ها و سیستم‌های مهندسی اشخاص دارای پروانه استفاده می‌کنیم، در بخش‌هایی مانند مجری از مهندسان دارای صلاحیت استفاده‌نشده و ساختمان‌سازی غیراصولی توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته می‌شود.

وی اضافه کرد: این‌که پس از تخریب غیراصولی و بروز فاجعه سراغ دستگاه‌های تخصصی مانند نظام مهندسی یا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برویم، رویکرد خوب و مناسبی از نظر دانش ساختمان‌سازی نیست. ما اعلام می‌کنیم که سازمان نظام مهندسی ساختمان به تخریب و دانش فنی آن کمک می‌کنند. فکر می‌کنم زمان آن رسیده پس از بروز این اتفاق مرگبار، وزارت راه و شهرسازی صلاحیت تخریب را به مهندسان اعطا کند تا در زمان تخریب افراد دارای صلاحیت تخریب را انجام دهند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این‌که باید علاج واقعه را قبل از وقوع کرد نه پس از بروز فاجعه، گفت: پس از زلزله رودبار و منجیل قانون نظام مهندسی ساختمان را اجرا کردیم. ساختمان پلاسکو دچار حریق شد به فکر مبحث 22 و نگهداشت ساختمان افتادیم. پس از متروپل به این فکر افتادیم در ساخت‌وساز از افراد دارای صلاحیت استفاده کنیم!

کریمی آنچه درباره تخریب ساختمان‌های خلازیر، اظهار کرد: از سازمان نظام مهندسی ساختمان کسی در زمان تخریب حضور نداشته و از ما هم -برای حضور-دعوت نشده بود.

وی با بیان این‌که از تخریب ساختمان‌ها توسط نهادهای مرتبط در حال انجام بوده، اطلاعی نداشته است، گفت: بعداً طی فیلم‌ها و تصاویر مشخص است به یک لودر سیم بکسل می‌بندند و پایه ساختمان با این ماشین راه‌سازی می‌کشند و این اتفاق ناگوار روی می‌دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد از تخریب ساختمان‌ها در تهران اصولی انجام می‌شود، افزود:‌ هیچ‌کدام ساختمان‌هایی که در الان در شهر تهران در حال تخریب است، به‌صورت اصولی تخریب نمی‌شود. با وجود این‌که مهندسان ناظر تلاش می‌کنند در این فرآیند نظارت داشته باشند. معمولاً بدون حضور مجری ذی‌صلاح و بدون وجود صلاحیت تخریب‌ها اتفاق می‌افتد. به ‌نظر می‌رسد ساختمان‌ها بدون رعایت اصول ایمنی در حال تخریب است.


رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به حادثه تخریب و ریزش چند ساختمان‌های تازه‌ساز در محله خلازیر واقع در منطقه ۱۹ تهران، گفت: تأیید صلاحیت تخریب از جمله درخواست‌های امروز است تا این‌گونه موارد با حضور مهندسان انجام شود.

علی کریمی آنچه با اشاره به حادثه تخریب چند ساختمان‌های تازه‌ساز در منطقه ۱۹ تهران، افزود: آنچه اتفاق افتاد بخشی از ساخت شهر در منطقه جنوبی تهران و در منطقه خلازیر بوده که بدون اخذ پروانه از شهرداری و طراحی، نظارت و اجرا توسط مهندسان دارای صلاحیت صورت گرفته است، بدین معنی که ساختمان‌سازی خارج از ضوابط شهری انجام شده است.

وی اضافه کرد: درواقع برخی بدون دریافت اخذ پروانه اقدام به ساخت‌وساز کرده و این ساختمان تحت نظارت سازمان نظام مهندسی نبوده است.

کریمی آنچه تصریح کرد: در حادثه خلازیر شاهد بروز ۲ اتفاق بودیم، اول اینکه ساخت‌وساز بدون اخذ پروانه، نظارت، طراحی نظام مهندسی و اشخاص دارای صلاحیت صورت گرفته است و دوم اینکه تخریب غیراصولی را در این حادثه شاهد هستیم، یعنی اینکه در تخریب این ساختمان زمانی که شهرداری حکم برای اجرا را دریافت می‌کند از روش‌های غیراصولی و غیرفنی استفاده شد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران با بیان اینکه بارها شاهد تکرار چنین اتفاقاتی به دلیل حذف دانش فنی مهندسان ساختمان بودیم، اظهار داشت: سال‌ها پیش در شهر تهران ریزش چند ساختمان را داشتیم که این اتفاقات با حضور مهندسان دارای صلاحیت امروز کاهش قابل‌ملاحظه‌ای کرده است، چراکه حضور مهندسان موجب افزایش کیفیت و ارتقای ساخت‌وساز خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم تعریف صلاحیت تخریب در ساختمان‌سازی، بیان داشت: نه‌تنها در طراحی، اجرا و ساخت، بلکه امروز نیازمند این هستیم که در تخریب نیز مهندسان ساختمان دارای صلاحیت حضور داشته باشند که ما نیز به‌عنوان نظام مهندسی آمادگی خود را برای اجرایی شدن این مهم اعلام می‌کنیم.

کریمی آنچه با بیان اینکه صلاحیتی به نام صلاحیت تخریب وجود ندارد، تاکید کرد: درخواست ما این است که صلاحیت تخریب در ساخت‌وساز توسط وزارت راه و شهرسازی تعریف شود.

عصر روز یکشنبه در زمان اجرای تخریب یکی از واحدهای غیرایمن در منطقه ۱۹ تهران تعداد پنج ساختمان هم‌جوار نیز تخریب که منجر به کشته شدن ۵ نفر از هم‌وطنانمان شد.
آرشیو
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ