.

اخبار

.

در نشست خبری ریاست سازمان مطرح شد؛ انتقاد دکتر کرمی از لغو هزینه صدور شناسنامه فنی و ملکی

1401/5/31 دوشنبه
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ، دکتر رامین کرمی رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران یکشنبه 30 مرداد 1401 در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت روز خبرنگار، اهالی خبر و رسانه را بازوی اصلی اطلاع‌رسانی معرفی کرد.
 

وی اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی سازمان نظام مهندس ساختمان بیمه مهندسان است و این موضوع را از کمیسیون اجتماعی مجلس پیگیری کرده‌ایم و امیدواریم بحث بیمه مهندسان را به سرانجام برسانیم چراکه قصد داریم بیمه مهندسان به‌صورت سازماندهی‌شده انجام شود.
 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به بحث لغو دریافت هزینه صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از سوی دیوان عدالت اداری، این اقدام را لطمه‌ای بزرگ به کیفیت ساخت‌وساز تلقی کرد و افزود: شناسنامه‌های فنی و ملکی ساختمان حاوی نقشه‌های طراح و ناظر، اطلاعات کارشناسی برق، مصالح، تأسیسات، سازه و بسیاری دیگر از مشخصه‌های فنی است که هویت یک ساختمان را بیان می‌کند که عدم اجرای آن می‌تواند در آینده مشکل‌ساز شود. البته در این زمینه شورای مرکزی در حال پیگیری و لغو رأی دیوان است.

دکتر کرمی با بیان این‌که در دنیا خدمات مهندسی بین ۵ تا ۷ درصد قیمت تمام‌شده ملک را به خود اختصاص می‌دهد گفت: این رقم در ایران به ۰.۵ درصد هم نمی‌رسد؛ که نیاز به بررسی و اصلاح دارد.

وی درباره هزینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن اظهار کرد: قیمت تمام‌شده این واحدها به حدود ۷ میلیون تومان در هر مترمربع رسیده است. با هزینه‌هایی مثل کابینت پکیج، آسانسور و ... این رقم به حدود ۱۰ میلیون تومان برای هر مترمربع مفید خواهد رسید.

دکتر کرمی تصریح کرد: علیرغم همه هزینه‌های مربوط به بازرسی و تهیه گزارش از سوی متخصصین، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران هم‌چنان بدون دریافت هزینه اقدام به صدور شناسنامه فنی-ملکی می‌کند.

دکتر کرمی ضمن یادآوری آسیب‌ها و ویرانی‌های ناشی از سیل‌های امامزاده داوود (ع) و فیروزکوه، گفت: تیم‌های کارشناسی و ارزیابی سازمان همواره در کنار نهادهای اجرایی بوده‌اند و گزارش‌های فنی خود را به سازمان‌های مرتبط مانند استانداری ارسال کرده‌اند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از برنامه مشترک شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان برای کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی خبر داد و افزود: طرح فعلی که به پیشنهاد شهرداری است به‌صورت ۲ مرحله‌ای در حال پیگیری است. در این طرح صدور پروانه ابتدایی شامل طراحی و آزمایشات مربوط به خاک، بتن و ... انجام می‌شود و مجوز بعدی صدور جواز برای شروع به عملیات ساختمانی با درج مجری ذیصلاح در پروانه ساختمان و ارائه نقشه فاز ۲ است. امیدواریم این طرح زمان ساخت پروژه‌های ساختمانی را به دو ماه کاهش دهد.

وی درباره گلایه مردم از تعامل سازندگان متخلف با برخی مهندسان ناظر گفت: به‌هیچ‌عنوان امضا فروشی را قبول ندارم، بلکه این اقدام قبول مسئولیت است و با توجه به آنکه مهندس برگه‌ای را امضا کند تمامی مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد بنابراین به‌هیچ‌عنوان برگه‌ای که برای آن مشکل‌ساز باشد را امضا نمی‌کند.
وی بزرگ‌ترین چالش طرح نهضت ملی مسکن را تأمین منابع دانست و اظهار داشت: باید جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را داشته باشیم. با ورود سرمایه و تکنولوژی از کشور چین مخالف نیستیم اما اگر قرار است وارد ایران شوند باید از کارگر ایرانی استفاده کنند و کارخانجات خود را در ایران توسعه دهند و در این مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت ساختمان بسیار کارگشا هستند.

در پایان این نشست، به رسم یادبود از خبرنگاران تقدیر و تشکر به عمل آمد.





آرشیو
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر