.

اخبار

.

مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران: پیشرفت ایران در ارتقای امنیت ساختمان سازی چشمگیر است

1399/12/9 شنبه

مشاور ارشد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، پیشرفت ایران در ارتقای امنیت ساختمان سازی را چشمگیر خواند و گفت: سازه های ساختمانی مورد استفاده در این سالها بسیار قابل اعتماد هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، به نقل از  رادیو گفت‌وگو، مهندس غلامرضا خوش گفتار منفرد،مشاور ارشد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ویژه برنامه «معیار» گفت: جمعیت ایران پس از انقلاب تاکنون به حدود چهار برابر خود رسیده و طبیعتاً شهرها هم باید گسترش پیدا می کردند که یکی از ابعاد این گسترش، ساختمان سازی است.
او با اشاره به تصویب قانون «نظام مهندسی و کنترل ساختمان» و آئین نامه مربوطه در سال 1374 گفت: سازمان های نظام مهندسی ساختمان مستقر در 30 استان کشور موظف به طراحی، نظارت و اجرای ساختمان ها هستند و ذیل همین قانون در راستای توسعه شهرها و اسکان شهروندان خدمات رسانی می کنند.
خوش گفتار با اشاره به اینکه تعداد مهندسان ساختمان و معماری قبل از انقلاب بسیار اندک بود، افزود: ما قبل از انقلاب فقط سه دانشکده معماری داشتیم اما در حال حاضر حدود 900 دانشکده معماری داریم و همین حضور مهندسان می تواند به توسعه منطقی شهرها کمک کند.
مشاور ارشد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران متذکر شد: توجه بیش از اندازه به توسعه کمی شهرسازی باعث شده که هندسه و معماری ایرانی اسلامی به فراموشی سپرده شود.

او با اشاره به رشد کیفی ایران در حوزه ساختمان سازی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان،پیشرفت های زیادی در اجرای مقررات ملی ساختمان داشته و نمونه آن هم ایده آل شدن سازه های ساختمانی است اما در مبحثی چون صرفه جویی در مصرف انرژی خیلی موفق نبوده که بخشی از آن هم به فرهنگ سازی ضعیف برمی گردد.

خوش گفتار عدم هماهنگی سازمان نظام مهندسی ساختمان با نهادهای حاکمیتی را مهم ترین چالش قانون نظام مهندسی عنوان کرد و افزود: متأسفانه مدیریت های شهری مختلف در توسعه ساخت و سازها توجه کمتری به ظرفیت اقلیم داشتند.

مشاور ارشد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین با اذعان به عدم تطابق آموزش ها با نیازهای جامعه در این بخش گفت: آموزش ها در این حوزه متناسب با نیازهای جامعه و حرفه ها نیست و به همین دلیل هم فارغ التحصیلان یا بیکارند یا اینکه در حوزه دیگری مشغول به کار هستند.

او پیشرفت ایران در ارتقای امنیت ساختمان سازی را چشمگیر دانست و افزود: سازه های ساختمانی که در این ربع قرن با نظارت مهندسان ساخته شده اند، بسیار قابل اعتماد هستند.
مهندس خوش گفتار منفرد در پایان این ویژه برنامه، هماهنگی و تعامل موثر بین نهادهای متولی امر ساختمان سازی را ضروری خواند و گفت: خوشبختانه ما در استان تهران با امضای تفاهم نامه با شهرداری و استانداری تهران تا حدودی به این هدف نزدیک شده ایم.
آرشیو
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر