اخبار
گزارش همایش نقش مهندسان برق در صنعت ساختمان / دکتر شکیب: به دنبال راهکار مؤثر برای افزایش تعرفه مهندسان برق هستیم
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، چهارشنبه 7 اردیبهشت 1401 به مناسبت روز ملی صنعت برق، همایشی با عنوان نقش مهندسان برق در صنعت ساختمان از سوی گروه تخصصی برق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد.

در این همایش دکتر شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ضمن خوشامدگویی به حضار، به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، قبولی طاعات و عبادات همه روزه‌داران را آرزو کرد.

دکتر شکیب با اشاره به نقش خلاقانه مهندسان برق در میان رشته‌های مرتبط با ساختمان، یادآور شد: با آغاز فصل جدید فعالیت‌ها انتظار داریم دغدغه‌ها تنها در حوزه تعرفه نباشد و هنر مهندسان برق در جهت رشد و تعالی ساخت‌وسازهای آتی، قرار بگیرد.

سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه افزود: به دنبال این هستیم تا در آینده به همت همه اعضا به‌ویژه مهندسان برق، شاهد ساختمان‌های هوشمند باشیم.

وی تصریح کرد: با توجه به درخواست‌ها و تقاضاهای مکرر مهندسان به‌منظور افزایش تعرفه، جلسات متعددی با استان‌ها برگزار شده و در همین راستا به دنبال یک راهکار مؤثر هستیم.

دکتر شکیب با بیان اینکه تعرفه‌های موجود متناسب با مسئولیت همکاران نیست اظهار داشت: علیرغم همه تلاش‌ها باید به این موضوع اشاره کنیم که به سرانجام رسیدن تلاش‌ها یک‌باره نخواهد بود و باید به مسئولین فرصت داد تا مبانی تعرفه دستخوش تغییر شود.

در ادامه این همایش، مهندس کریمی آنچه عضو هیئت‌ مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز با اشاره به برگزاری چنین گردهمایی‌ها افزود: هدف ما بازگشت به رویکردها و ترجمان جدیدی است که مهندسان برق می‌توانند در ساختمان ایفا کنند.

کریمی آنچه تصریح کرد: اقدامات مهندسان برق به‌نوعی پیشرو از نظر فناوری‌های جدید و کاهش خسارات جانی و مالی است و در این راستا سه رویکرد را باید پیش برد. رویکرد اول ایجاد ایمنی، رویکرد دوم فناوری‌های نوین و رویکرد سوم صرفه‌جویی انرژی خواهد بود.

این عضو هیئت‌ مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه افزود: مهندسان برق در صورتی که بتوانند این سه رویکرد را توسعه بدهند، بر اساس گزارش‌های مربوط به افزایش نظارت‌ها میزان مرگ‌ومیرها به دلیل مشکلات برقی به‌شدت کاهش پیدا کرده است.

کریمی آنچه در بحث صرفه‌جویی انرژی نیز افزود: هیئت دولت در اواخر سال گذشته الزام نصب برچسب انرژی ساختمان‌های دولتی را مصوب کرد. هم‌چنین ساختمان‌های جدید دولتی نیز ملزم به رعایت رده‌های انرژی شدند و در ادامه ساختمان‌های بخش خصوصی و ساختمان‌های نوساز نیز مجبور به رعایت حداقل رده انرژی در سطح EC بر اساس مبحث 19 مقررات ملی ساختمان شده‌اند.

وی تصریح کرد: از سال جاری بر اساس مصوبه هیئت دولت 2 اقدام مهم پیش رو است. نخست مناسب‌سازی ساختمان‌های قدیمی دولتی است که با استفاده از شرکت‌های ممیزی انرژی باید به سمت صرفه‌جویی بروند. اقدام دیگر در زمینه ساختمان‌های جدید هستند که ملزم به رعایت رده EC هستند که شامل بخش‌های مکانیک، معماری و برق است که شامل صرفه‌جویی در موتورخانه و روشنایی و سایر موارد خواهد بود.

کریمی آنچه با اشاره به بحث سیستم‌های نوین اظهار داشت: گاهی اوقات فناوری‌های راهی بازار می‌شود که نسبت به اجرای آنها غفلت صورت می‌گیرد؛ مانند خودروهای برقی و هیبریدی. در ساختمان‌های جدید نحوه شارژ این خودروها پیش‌بینی نشده است. در حالی که خودروهای فوق در حال توسعه و ورود به بازار هستند. بنا بر این مسائل فوق باید به‌سرعت وارد مهندسی برق و ساخت‌وساز شوند.

در طول همايش، آموزش دو موضوع اينترنت أشياء IOT و فیبر نوری FTTH توسط متخصصان مربوطه ارائه گردید.

در این مراسم تقدیر و تجلیل از مهندس یعقوب آصفی، دکتر مهرداد عابدی و دکتر حامد احمدی از مهندسان پیشکسوت و متخصص صنعت برق نیز با حضور اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار شد. هم‌چنین در طول مدت همایش، کارگاه‌های جانبی سیستم‌های نوین اعلام حریق، دوربین مدار بسته، هوشمندسازی ساختمان، ارتینگ و همبندی و کنتورهای الکترونیکی نیز برقرار شد.