اخبار
دیدار و نشست تخصصی عضو شهرساز هیئت‌مدیره و اعضای کمیسیون تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به همراه جمعی از اعضای هیئت‌مدیره جامعه مهندسان شهرساز با رئیس سازمان نوسازی شهر تهران
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ، روز چهارشنبه دوم شهریورماه 1401 عضو شهرساز هیئت‌مدیره و اعضای کمیسیون تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران به همراه جمعی از اعضای هیئت‌مدیره جامعه مهندسان شهرساز با موضوع واکاوی چالش‌های پیش رو جامعه شهرسازی و آسیب‌شناسی عدم استفاده از ظرفیت‌های متخصصان شهرساز با توجه به نقش کارآمد ایشان بر روند نوسازی بافت‌های شهری در دفتر آقای دکتر مهدی هدایت، رئیس سازمان نوسازی شهر تهران حاضر و ضمن ارائه گزارشی از وضعیت حاضر به بحث و مبادله نظر در این خصوص پرداختند.

در این جلسه خانم‌ها دکتر الهام امینی، دکتر حمیده امکچی و آقای مهندس محمدحسین زاهدی‌فر از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و آقایان مهندس محمد مزینانی و دکتر نوید سعیدی رضوانی از جامعه مهندسان شهرساز ایران و آقای مهندس خانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران حضور داشتند.

در ابتدای این نشست خانم دکتر الهام امینی، عضو هیئت‌مدیره و دبیر کمیسیون تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، ضمن ابراز خرسندی از تصدی جناب آقای دکتر مهدی هدایت بر مسند ریاست سازمان نوسازی شهر تهران به‌عنوان عضوی از جامعه شهرسازی کشور، آمادگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و جامعه مهندسان شهرساز را برای همکاری در پیشبرد اهداف سازمان نوسازی شهر تهران اعلام و ابراز امیدواری کرد، توسعه و تعاملات فی‌مابین، قطعاً اتفاقات تازه‌ای را در این عرصه رقم خواهد زد.

 دکتر امینی در ادامه ضمن اشاره به محورهای عمده وظایف و مسئولیت‌های سازمان نوسازی شهر تهران، زمینه‌هایی چون انجام پژوهش‌های راهبردی و کاربردی، تهیه برنامه‌ها و طرح‌ها در امر بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده استان تهران، هم‌فکری برای تهیه آیین‌نامه‌ها و ضوابط مربوطه، کمک به امر راهبری و نظارت طرح‌های بهسازی و نوسازی و ... را زمینه‌های مشترک برای همکاری با این سازمان معرفی کرد.

این عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: موضوع مهم دیگری که می‌توان روی آن برای توسعه همکاری تاکید کرد، استفاده از پتانسیل و ظرفیت مهندسان شهرساز ذی‌صلاح برای «نهضت ملی مسکن» است که با همکاری مشترک و چندجانبه، مسیر تحقق اهداف مشترک نیز هموار خواهد شد.

در ادامه جلسه خانم دکتر حمیده امکچی، عضو کمیسیون تخصصی شهرسازی سازمان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در بحث بافت فرسوده شهری وجود دارد و مانع پیشرفت و تحقق بحث بازآفرینی شهری به معنای واقعی می‌شود، بحث مالکیت اراضی و نحوه توافق مالکین با سازمان نوسازی شهر تهران است.

دکتر امکچی ضمن تبیین نقش بازآفرینی شهری در رفع تعارضات مالکیت زمین از شهروندان، افزود: اگر همکاری خوبی بین نهادهای مرتبط همچون وزارت راه و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری و سازمان نوسازی شهرداری تهران صورت پذیرد، یک تجربه موفق در استان تهران محقق خواهد شد که می‌تواند به‌عنوان یک الگو در کل کشور مورداستفاده قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد، قطعاً با حضور و راهبری آقای دکتر هدایت، خواسته‌هایی که مدت‌ها مغفول مانده است، عملیاتی و آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی محقق خواهد شد.

آقای مهندس محمدحسین زاهدی‌فر، عضو کمیسیون تخصصی شهرسازی سازمان با بیان این‌که شرکت بازآفرینی در حال حاضر سنگین‌ترین وظیفه در زمینه تولید مسکن و بهبود وضعیت اجتماعی محلات شهرها را به عهده دارد؛ اشاره کردند خواسته سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران این است که بحث‌های شهرسازی این‌گونه طرح‌ها را با این سازمان به اشتراک گذاشته تا از ظرفیت سازمان در حوزه‌های مطالعاتی استفاده شود. ما امیدواریم چارچوبی تعیین شود تا نقش مهندسان شهرساز در دفاتر تسهیل‌گیری استان تهران به‌عنوان یک عنصر کلیدی مشخص و تعامل فی‌مابین موضوع اشتغال شهرسازان توسعه و موردحمایت قرار گیرد.

دکتر نوید سعیدی رضوانی، عضو هیئت‌مدیره جامعه مهندسان شهرساز اظهار داشت: در وهله اول، این نوید را می‌دهیم که اعضای جامعه مهندسان شهرساز به‌صورت داوطلبانه آماده همکاری بوده و این شهرسازان هستند که باید وارد بافت‌های فرسوده شده و بتوانند در این حوزه‌ها نقش‌آفرینی نمایند.

آقای مهندس مزینانی، نایب‌رییس جامعه مهندسان شهرساز به تعامل مثبت میان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، سازمان نوسازی و جامعه مهندسان شهرساز اشاره و در خصوص بازسازی و نوسازی برخی اماکن تاریخی تهران اشاره داشتند که مدت‌هاست موضوع راه‌اندازی «خانه شهر، شهروند و شهرساز» در دستور کار مشترک هر 3 سازمان بوده و امیدواریم با مساعدت سازمان نوسازی «خانه پیرنیا» بعد از مرمت در اختیار جامعه مهندسان شهرساز ایران قرار بگیرد.

آقای دکتر مهدی هدایت، عضو اصلی جامعه مهندسان شهرساز و رییس سازمان نوسازی شهر تهران، ضمن خوشامدگویی و عرض خیرمقدم خدمت میهمانان حاضر در جلسه، به موضوعات مهم که در دستور کار سازمان نوسازی است، اشاره کرد:

- توجیه‌پذیری سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده
- تقویت قدرت اقتصادی سازمان نوسازی
- وارد کردن پروژه‌های خدماتی در بافت فرسوده
- تقویت جمعیت‌پذیری تهران در بافت‌های فرسوده و کمک به افزایش نظارت اجتماعی
- عملیاتی کردن TDR (حق انتقال توسعه) به‌منظور حفاظت از اراضی شهری

وی در ادامه افزود: یکی از برنامه‌های اصلی در سازمان نوسازی؛ مدیریت شهری شهرسازانه و ایجاد محله‌های جدید در تهران است، تجاربی چون اکباتان و شهرک امید که طراحی خوب، ورود و خروج مناسب، خدمات‌رسانی بالا در آن‌ها در نظر گرفته شده و باعث شده تا شهروندان با سطح زندگی متوسط به بالا، به‌منظور زندگی و سکونت به آنجا مراجعه کنند.

دکتر هدایت در ادامه به اقدامات شهرسازانه در سطح شهر تهران مانند بازآفرینی کارخانه سیمان ری با نگاه فرهنگی و گردشگری و همچنین با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برای مطالعات شهری اشاره و افزود: تجارب موفقی چون کارخانه خلاقیت آزادی به‌صورت جامع و کامل‌تر با حضور فعال شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار است.

سازمان نوسازی با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و جامعه مهندسان شهرساز، بانک اطلاعاتی از شهرسازان و نخبگانی که در حوزه مطالعات امور شهری فعالیت می‌کنند را تهیه و اعلام آمادگی می‌کند تا با گسترش تعامل فی‌مابین رونق بیشتری به دفاتر تسهیلگری و توسعه گری استان تهران داده شود.

وی در ادامه افزود از هم‌اکنون به‌منظور انجام بازدیدهای ماهانه یا هفتگی از پروژه‌های بازآفرینی سطح تهران اعلام آمادگی نموده و می‌توان درس آموخته‌ها یا آموزه‌های پروژه‌ها را به شهرسازان فعال و علاقه‌مند ارائه کرد.

در پایان پیشنهاد شد با همکاری خانم دکتر الهام امینی، موضوعات فی‌مابین و رویکردهای کاربردی برنامه‌ریزی با اولویت‌بندی در دستور کار طرفین قرار گیرد.

آقای مهندس خانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان نوسازی شهر تهران بیان کردند، فضای کاری گسترده‌ای در سازمان نوسازی شهر تهران وجود دارد که نیازمند حضور مهندسان شهرساز و خدمات آنان از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و جامعه مهندسان شهرساز است که حتماً با همکاری و مساعدت آقای دکتر هدایت، زمینه آن در سازمان نوسازی شهرداری تهران فراهم خواهد شد.